Hoe kom ik de feestdagen gezond door?

Het is bijna zover! De feestdagen staan voor de deur vol lekker (en veel) eten, wijntjes, gebakjes, kransjes en kerstballen. Oh, en vergeet de champagne niet! Toch kan het soms best lastig zijn om tijdens deze periode de balans te vinden zodat je je lichaam, jezelf en je hormonen healthy blijven.

Om je op weg te helpen tijdens de feestdagen, hebben wij deze survival guide voor je geschreven met tips voor een Kerst zonder schuldgevoel, waar je kunt genieten van al het lekkers en ook nog een beetje gezond blijft.

Weg met het schuldgevoel

Probeer te stoppen met elk streng dieet of regels die je jezelf oplegt tijdens de feestdagen.

“Ik ga alles eten wat ik wil, wanneer ik dat wil.”

VS

“Ik ga het dit jaar anders doen, geen suiker voor mij. Alleen salade en groente.”

Deze alles-of-niets aanpak werkt niet. Het zal je alleen maar meer schuldgevoel opleveren. Onthoud: eten is niet de vijand. Het is er juist om van te genieten samen met je familie/vrienden. Dus als jij een heerlijke chocoladecake wilt eten, geniet er dan ook van. Stop met de gedachtes “oh jeetje, ik kan niet geloven dat ik deze calorie-bom naar binnen heb gewerkt” of “In 2020 ga ik 3x per week sporten, écht!”. Als je constant bezig bent met deze interne strijd, vergeet je te genieten van het moment. Dat is zonde.

Wees alcohol-slim tijdens de feestdagen

  • Kies minder suikerrijke drankjes die minimaal effect hebben op je bloedsuikerspiegel
  • Mix bruisend water met een halve glas wijn. Zo maak je een lekkere Wine Spritzer én zijn 2 glazen er opeens 4
  • Je lichaam kan ongeveer 1 glas alcohol verwerken per uur. Doe het dus rustig aan
  • Drink een glas water na een glas alcohol om dehydratatie te vermijden (hier krijg je hoofdpijn van)

Anti-kater tips 

  • Als je wakker wordt: drink een glas water met citroen. Zo worden je organen meteen wakker en begint het te reinigen.
  • Drink kokoswater of botten bouillon gedurende de dag om je ijzer, kalium en zout aan te vullen
  • Eet een lekker ontbijtje vol goede vetten, proteïne en koolhydraten. Avocado op toast met een lekker (biologisch) eitje, amandelmelk of een grote groene smoothie
  • Probeer lekker te bewegen, ook al is het wandelen of een yoga lesje
  • Drink veel kruidenthee zoals chai, kurkuma of kamillethee

Laat je huidroutine niet verwateren

Je huid is je grootste orgaan, dus neem deze ook serieus! Ook als het al heel laat is en je een beetje aangeschoten bent, reinig je huid en doe even crème of serum op. Ga ook niet met make-up slapen. Dit is funest voor de gezondheid van je huid. Je kunt ook op bijvoorbeeld Tweede Kerstdag even lekker een maskertje doen met de hele familie. Gezellig én lief voor je huid.

Heel veel plezier!✨

Liefs,

Anne & Maxie van Beaumore

Leave a Comment

0

Typ en klik op Enter om te zoeken

rosacea