Wat zijn dé grootste beauty trends 2021? Na een turbulent en onvoorspelbaar jaar zijn er toch ontwikkelingen binnen de beauty branche te zien. Wat het afgelopen jaar ons namelijk wel heeft gebracht is de kans om stil te staan bij wat écht belangrijk is. Waar word je nou gelukkig van als alles om je heen onzeker is?
In dit artikel bespreken wij de 5 grootste beauty trends 2021. Twee dingen vooraf: dit artikel is voor een deel gebaseerd op onze visie op de beauty wereld en gaat vooral in op de trends rondom huidverbetering.
1. Beauty trend 2021: Gezonde huid van binnenuit
De term ‘een gezonde huid’ wordt steeds vaker gebruikt. Ook wij (Beaumore) als praktijk en webshop voor huidverbetering gebruiken deze term als uitgangspunt. Bovendien geloven wij dat een mooie, egale en stralende huid begint met de gezondheid van je huid. Echter, wordt de gezondheid van je huid voor het grootste deel bepaalt door de gezondheid van je lichaam.
Je huid is een orgaan en staat in het verlengde van wat er zich in je lichaam afspeelt. Hoe meer je lichaam in balans is, hoe beter je huid zich kan reguleren, beschermen én kan functioneren.
De onderliggende oorzaken van de meeste huidproblemen spelen zich binnen je lichaam af. Bijvoorbeeld: een darmflora die uit balans is, een hormonale disbalans of een tekort aan vitamines en/of mineralen.
Er wordt nog te vaak vanuit beauty merken én specialisten onterecht een eenzijdige oplossing geschetst.
“Dit is hét beste product tegen acné. Binnen no-time een zuivere huid”
“Na deze behandeling ben je verlost van al je huidproblemen!”
“Door dit product krijg jij een gezonde huid”
Alhoewel veel producten en behandelingen daadwerkelijk kunnen helpen bij een gezonde huid, zijn er ook gezondheidsclaims die niet zomaar gemaakt mogen worden. Hiernaast moet de oplossing holistisch worden aangepakt. Dit wil zeggen dat er gekeken moet worden naar:
- Wat is er vanbinnen aan de hand (wat is de oorzaak van het symptoom)?
- Hoe kun je vanuit binnen het lichaam en de huid ondersteunen (levensstijl factoren zoals voeding, beweging, stress-levels, etc.)?
- Hoe kun je vanuit buiten het lichaam en de huid ondersteunen (behandelingen, producten)?
De beauty trend 2021 die zich dus voortzet is dat een gezonde huid voornamelijk vanuit binnen komt en dat producten en behandelingen dit proces ondersteunen.
2. Skin Minimalism
“Ik zie door de bomen het bos niet meer!”
Een probleem wat wij vaak voorbij zien komen is dat mensen niet weten waar ze moeten beginnen als het gaat om huidverzorging. Er zijn enorm veel verschillende soorten producten. De keuze is reuze!
De volgende vragen zal je vast herkennen:
Wat is eigenlijk mijn huidtype? Wat heeft mijn huid nodig?
Welk product past dan bij mijn huid?
Hoeveel producten moet ik gebruiken? En wanneer? Hoe?
Welk merk is het beste? En van dit merk, welk product moet ik dan gebruiken?
Het is extreem verwarrend en dit begrijpen wij heel goed. Zelfs wij komen huidmerken tegen met zoveel verschillende opties dat wij het ook niet meer weten.
Een beauty trend 2021 die wij beamen is dan ook minimalisme: een simpele, maar effectieve huidverzorging.
Ten eerste, je hoeft geen duizenden potjes en crèmes in je badkamer te hebben staan voor een goede huidverzorging. Kwaliteit over kwantiteit.
Ten tweede, elke huid heeft in principe dezelfde voeding en verzorging nodig ongeacht huidtype. Een grote fout die wordt gemaakt is dat wordt gedacht dat je één huidtype hebt en deze constant is. Dit is helaas niet het geval, want je huidtype verandert per seizoen, leeftijd en levensfase. Producten gebruiken voor het ene huidtype betekent dat je andere behoeftes van je huid ‘negeert’.
Producten voor een specifiek huidtype zijn niet het effectiefs!
Kies dus voor producten die de diepere behoeftes van je huid beantwoorden. Deze behoeftes zijn:
- Hydratatie (vocht)
- Bescherming
Vul je huidroutine vervolgens aan met actieve producten die iets teweegbrengen. Actieve producten zijn producten met een of meerdere actieve werkstoffen. Deze producten pakken vaak een specifiek huidprobleem aan, zoals het tegengaan van onzuiverheden of rimpels.
Wist je dat: het merk iSClinical in totaal maar 27 producten in het assortiment heeft? Hierdoor blijft het overzichtelijk en simpel. De focus van het merk ligt op de kwaliteit en werking van de producten.
3. Skin Positivity
Love the skin you’re in!
Een grote beauty trend die zich vooral op social media afspeelt is het accepteren van een ‘niet-perfecte’ huid.
Een tegenbeweging die steeds meer naar voren komt is eerlijkheid en openheid over hoe je eruitziet zonder make-up of een filter. Op social media zie je perfecte plaatjes van influencers, modellen en actrices die altijd de perfecte huid lijken te hebben.
Dat (jonge) vrouwen hier onzeker van worden is niet vreemd. De druk om te voldoen aan een perfect plaatje is groot. Gelukkig zijn er steeds meer influencers die ook de andere kant laten zien. Die laten zien dat social media niet altijd overeenkomt met de realiteit.
Deze beauty trend is extreem belangrijk. Jezelf accepteren en liefde voor jezelf vinden is een belangrijke stap in het vinden van lange-termijn geluk. Ook geloven wij dat huidverzorging niet vanuit wanhoop en onzekerheid moet worden ingezet, maar om te versterken en accentueren waar je al blij mee bent. Vanuit zelf-liefde!
4. Diversiteit
Jarenlang werd de beauty branche gedomineerd door één schoonheidsideaal: het westerse schoonheidsideaal. Alhoewel we hier al een tijd vanaf aan het stappen zijn, blijft deze trend zich ontwikkelen.
Er komt meer bewustzijn over diversiteit binnen een maatschappij en eerlijke en harde feiten worden op onze neuzen gedrukt. Er is nog steeds discriminatie.
In de make-up wereld is Rihanna met haar merk Fenty Beauty een foundation lijn begonnen die alle huidskleuren representeerde. Langzaam zag je een shift binnen de beauty wereld. Tegelijkertijd werden influencers steeds belangrijker en zagen merken dit ook in. In plaats van het gebruiken van ‘standaardmodellen’ worden influencers ingezet om producten aan te prijzen. Een goed voorbeeld is Nikkie Tutorials. Hierdoor kunnen mensen zich identificeren met hun voorbeeld én voelen ze zich persoonlijk verbonden met een aankoop.Het schoonheidsideaal wordt divers en creatieve uitingen van dit ideaal worden omarmd.
Iedereen is mooi op zijn/haar/hen manier. Laten we deze trend doorzetten zodat iedereen wordt gerepresenteerd in de (beauty) wereld!
5. Duurzaamheid
“The truth is: the natural world is changing. And we are totally dependent on that world. It provides our food, water and air. It is the most precious thing we have, and we need to defend it.” – David Attenborough
Duurzaamheid is niet een beauty trend sinds 2021, maar wel een beauty trend die zich in 2021 moet blijven voortzetten. Zoals de bovenstaande quote zo mooi omschrijft moeten we onze planeet met zorg behandelen.
De schoonheidsbranche is een vervuilende industrie, daar gaan we niet overheen praten. Er zijn nog veel veranderingen nodig en wij vinden dat deze veranderingen er ook moeten komen.
Verder zie je dat er meer bewustzijn komt voor hoe een huidproduct wordt gemaakt en waar de bouwstoffen vandaan komen.
Duurzaamheid wordt de norm.
Wist je dat: Beaumore samenwerkt met de Fietskoerier? De meeste pakketjes worden door heel Nederland met de fiets gebracht! Ook gebruiken wij recyclede vulmateriaal en minimaliseren we het gebruik van plastic per bestelling.
Laat je een reactie achter?
Zijn er trends die jij nog ziet? Laat het ons weten!